Магічне слово Стратегія останнім часом в Україні на слуху. Всі знають його значення та кожен розуміє по своєму.«Стратегічні плани, зараз формують сотні новоутворених в об’єднаних громад в Україні ( а їх після останніх місцевих виборів стало 616) відкривають нові можливості, перспективи для розвитку та горизонти», – каже виконавчий директор Асоціації сільських, селищних рад та об’єднаних громад України Наталія Ключник.
– Держава фінансово підтримує об’єднані громади, стимулює їх розвиток, якщо є Стратегія розвитку і в ній відображені пріоритети, стратегічні напрями, конкретні, вимірювані цілі і завдання та чіткий, зрозумілий план як їх досягти.
Наприклад мешканці бачать, що треба збудувати нову дорогу. Але треба відповісти на запитання навіщо її будувати? Чи ця дорога простимулює розвиток бізнесу і якого? Чи вона для дітей, які йдуть в школу по ній? Чи може до лікарні? Або є стара школа, будівля якої має вже понад 60 років, а в ній всього 20 дітей? Що з нею робити – реставрувати і витратити багато ресурсів чи збудувати нову з новими технологіями, яка буде принципово відрізнятися і створити новий освітній простір. Те ж саме з ФАПами. Чи залишаться вони такими як були, чи перетворяться в пункти первинної медичної допомоги оснащені за новими технологіями. На всі ці питання та безліч інших відповіді знайдемо у Стратегії розвитку. Тільки хто це має вирішити? Отже, треба запитати у мешканців!
А що в нас є і чим ми багаті?
Кілька місяців тому ми розпочали працювати з громадами Колонщинської, Копилівської і Мотижинської сільських рад , які прийняли рішення про об’єднання у Березівську об’єднану громаду. Перші збори громад відбулися в кожній сільській раді. Тоді всі охочі могли долучитися до складу Робочої групи, яка мала 6 підгруп за напрямками. До процесу також були долучені всі школи і дитячі садочки. Робоча група розпочали процес збору інформації про той стан і умови в яких громади пішли на об’єднання, розуміючи які переваги отримають після цього. А їх багато! Кропітка робота з документами, аналіз, інтерв’ю з представниками влади, депутатами, підприємцями – не повний перелік інструментів, який використовувався нашими експертами під час аналізу соціально- економічного стану кожної сільської ради, кожного населеного пункту. Окрім того врахування історико- культурних особливостей території , яка незабаром стане новою громадою – одне із пріоритетних. Тому перший етап формування Стратегії – фахова відповідь на питання: а що в нас є і чим ми багаті.
Запитайте у сусіда.
Теж саме питання і ще більше ніж 40 інших було поставлено 10% домогосподарств кожної сільської ради у процесі соціологічного опитування. Його проводили молодіжний комітети кожної сільської ради.
Молоді люди, які проживають у Колонщинській, Мотижинській та Копилівській сільських радах взяли участь у спеціальному тренінгу, який був проведений у Колонщині та отримали випадкову комп’ютерну вибірку 10% домогосподарств, які опитали, а результати зафіксували у спеціальній формі у режимі он- лайн. Отже, до процесу формування Стратегії були долучені ті, хто буде реалізовувати цю Стратегію розвитку. Адже це план на 7 наступних років. Треба сказати, що усі анкети були анонімними. Серед позитиву є те, що більшість людей хочуть залишатися, жити та працювати у своїх селах, але шукають можливостей. За результатами опитування проаналізовано бачення мешканців у формуванні свого майбутнього. В опитуванні взяли участь 396 домогосподарств.
Майбутнє очима дітей.
1-го вересня 2017 року учні старших класів шкіл Макарівського району написали твори, де висловили свої мрії про те, в якому світі хочуть жити.
А дітки молодших класів та дитячих садочків намалювали малюнки. Учасники Робочої групи формування Стратегії – вчителі навчальних закладів узагальнили цю інформацію та представили на розгляд учасників. Отже, наші діти не хочуть, щоб їх батьки їхали в пошуках кращого життя, а свої громади бачать такими , які самі будують своє життя з красивими, естетичними скверами і фонтанами. Діти уявляють собі, що в них має бути пожежа і медична машина , а ще автобуси нові та гарні. А основне, щоб їх батьки були з ними і був мир.
Але ж проблеми….
Так, їх в цих громадах не менше, ніж в інших. Є проблеми із дорогами і інфраструктурою. Є з кадрами, активністю мешканців, міграцією та інші. Засідання Робочої групи узагальнило в списку більше ніж 30 проблем, які озвучили опитані мешканці, діти, представники органів місцевого самоврядування, соціальної сфери та просто мешканці. А потім ми допомогли їх рейтингувати. Бо усі проблеми вирішити одразу не вдасться! Отже в першу чергу ті, які на думку мешканців, найважливіші! Вирішення всіх проблем потребує значних ресурсів фінансових, людських. Вміння ідею перетворити в проект – це теж одна з компетенцій, яку доведеться здобути новоутвореній громаді.
Що показав SWOT аналіз?
На наступному засіданні Робочої групи учасники зробили SWOT аналіз соціальної, екологічної, економічної та управлінської сфери.
Працювали в 4 підгрупах та визначали які сильні сторони та які слабкі має майбутня громада. Також які можливості є для вирішення проблем та які загрози можуть завадити громаді реалізувати ці можливості. Бурхливі обговорення відкрили для самих учасників нові горизонти. Ми проаналізували вплив Київської агломерації на територію, близькість ринків Житомирщини і знайшли для території нові можливості, спрямовані на розвиток креативних індустрій. Головне завдання , яке поставили перед собою – зберегти самобутність, історичні і культурні традиції населення, проте використати конкурентні переваги громади, близькість до столиці, ландшафтні горизонти. Учасниками Робочої групи було обговорено можливість формування стратегічних напрямів, які дадуть «нове дихання» для території і людей. На цьому етапі попередньо сформовано 3 стратегічних напрями із системою цілей та завдань. Нині робоча група доопрацьовує цей етап. Всі дані та напрацювання зафіксовані на електронній он- лайн платформі, де відбувається опрацювання дерева цілей.
Збираємо ідеї мешканців!
Дуже важливо, щоб мешканці долучилися до формування Стратегії.
Адже вибір напряму розвитку є принципово важливим. Дерево цілей буде публічно обговорено через сторінку громади у Фейсбуці. Також кожен житель впродовж визначеного періоду часу може прийти у свою сільську раду та внести свої пропозиції. Стратегія – це документ, який має бути реалізований, тому до кожної із цілей розробляються пакети проектів для їх реалізації, описуються ресурси, які потрібні для цього, узгоджуються із цілями регіональної Стратегії Київської області і тільки тоді ми зрозуміємо як діяти і чи можна розраховувати на підтримку держави і донорів. Отже, якщо вам цікаво будувати свою громаду – долучайтеся! Зверніться у сільську раду, поділіться своїм баченнями і бажаннями. Чекаємо вас!
Прес-центр АССОГУ