Навіщо громадам Стратегії або хто нам збудує краще життя?

Головна / Новини / Актуальні новини / Навіщо громадам Стратегії або хто нам збудує краще життя?

Магічне слово Стратегія останнім часом в Україні на слуху. Всі знають його значення та кожен розуміє по своєму.«Стратегічні плани, зараз формують сотні новоутворених в об’єднаних громад в Україні ( а їх після останніх місцевих виборів стало 616) відкривають нові можливості, перспективи для розвитку та горизонти», – каже виконавчий директор Асоціації сільських, селищних рад та об’єднаних громад України Наталія Ключник.


– Держава фінансово підтримує об’єднані громади, стимулює їх розвиток, якщо є Стратегія розвитку і в ній відображені пріоритети, стратегічні напрями, конкретні, вимірювані цілі і завдання та чіткий, зрозумілий план як їх досягти.

Наприклад мешканці бачать, що треба збудувати нову дорогу. Але треба відповісти на запитання навіщо її будувати?  Чи ця дорога простимулює розвиток бізнесу і якого? Чи вона для дітей, які йдуть в школу  по ній? Чи може до лікарні? Або є  стара школа, будівля якої має  вже понад 60 років, а в ній всього 20 дітей? Що з нею робити – реставрувати і витратити багато ресурсів  чи збудувати нову з новими технологіями, яка буде принципово відрізнятися і створити новий освітній простір. Те ж саме з ФАПами. Чи залишаться вони такими як були, чи перетворяться в пункти первинної медичної допомоги оснащені за новими технологіями.  На всі ці питання та безліч інших відповіді знайдемо  у Стратегії розвитку. Тільки хто це має вирішити? Отже, треба запитати у мешканців!

А що в нас є і чим ми багаті?

Кілька місяців тому ми розпочали працювати з громадами Колонщинської, Копилівської і Мотижинської сільських рад , які прийняли рішення про об’єднання у Березівську об’єднану громаду.  Перші збори громад відбулися в кожній сільській раді.  Тоді всі охочі могли долучитися до складу Робочої групи, яка мала 6 підгруп за напрямками. До процесу також були долучені всі школи і дитячі садочки.  Робоча  група розпочали процес збору інформації про  той стан і умови в яких громади пішли на об’єднання, розуміючи які переваги отримають після цього. А їх багато!  Кропітка робота з документами, аналіз, інтерв’ю з представниками влади, депутатами, підприємцями – не повний перелік інструментів, який використовувався нашими експертами під час аналізу соціально- економічного стану кожної сільської ради, кожного населеного пункту. Окрім того врахування історико- культурних особливостей території , яка незабаром стане новою громадою – одне із пріоритетних. Тому перший етап формування Стратегії  – фахова відповідь на питання: а що в нас є і чим ми багаті.

 Запитайте у сусіда.

Теж саме питання  і ще більше ніж 40 інших  було поставлено 10% домогосподарств кожної сільської ради у процесі соціологічного опитування. Його проводили молодіжний комітети кожної сільської ради. 

Молоді люди, які проживають у Колонщинській, Мотижинській та Копилівській сільських радах взяли участь у спеціальному тренінгу, який був проведений у Колонщині та отримали випадкову комп’ютерну вибірку 10% домогосподарств, які опитали, а результати зафіксували у спеціальній формі у режимі он- лайн. Отже, до процесу формування Стратегії були долучені ті, хто буде реалізовувати цю Стратегію розвитку. Адже це план на 7 наступних років.  Треба сказати, що усі анкети були анонімними. Серед позитиву є те, що більшість людей хочуть залишатися, жити та працювати у своїх селах, але шукають можливостей. За результатами опитування проаналізовано бачення  мешканців у формуванні свого майбутнього. В опитуванні взяли участь 396 домогосподарств.

Майбутнє очима дітей.

1-го вересня 2017 року  учні старших класів шкіл Макарівського району написали твори, де висловили свої мрії про те, в якому світі хочуть жити. 

А дітки молодших класів та дитячих садочків намалювали малюнки. Учасники Робочої групи формування Стратегії – вчителі навчальних закладів узагальнили цю інформацію та представили на розгляд учасників. Отже, наші діти не хочуть, щоб їх батьки їхали в пошуках кращого життя, а свої громади бачать такими , які самі будують своє життя з красивими, естетичними скверами і фонтанами. Діти уявляють собі, що в них має бути пожежа і медична машина , а ще автобуси нові  та гарні. А основне, щоб їх батьки були з ними і був мир.

Але ж проблеми….

Так,  їх в цих громадах не менше, ніж в інших. Є проблеми із дорогами і інфраструктурою.  Є з кадрами, активністю мешканців, міграцією та інші.  Засідання Робочої групи узагальнило в списку більше ніж 30 проблем, які озвучили опитані мешканці, діти, представники органів місцевого самоврядування, соціальної сфери та просто мешканці.  А потім ми допомогли їх рейтингувати. Бо усі проблеми вирішити одразу не вдасться! Отже в першу чергу ті, які на думку мешканців, найважливіші!  Вирішення всіх проблем потребує значних ресурсів фінансових, людських. Вміння ідею перетворити в проект  – це теж одна з компетенцій, яку доведеться здобути новоутвореній громаді.

 Що показав SWOT аналіз?

На наступному засіданні Робочої групи учасники зробили SWOT аналіз соціальної, екологічної, економічної та управлінської сфери.

Працювали в 4 підгрупах та визначали  які сильні сторони та які слабкі має майбутня громада. Також які можливості є для вирішення проблем та які загрози можуть завадити громаді реалізувати ці можливості.  Бурхливі обговорення відкрили для самих учасників нові горизонти. Ми проаналізували вплив Київської агломерації на територію, близькість ринків Житомирщини і знайшли для території нові можливості, спрямовані на розвиток креативних індустрій. Головне завдання , яке поставили перед собою – зберегти самобутність, історичні і культурні традиції населення, проте використати конкурентні переваги громади, близькість до столиці,  ландшафтні горизонти. Учасниками Робочої групи було обговорено можливість формування стратегічних напрямів, які дадуть «нове дихання» для території і людей. На цьому етапі попередньо сформовано 3 стратегічних напрями із системою цілей та завдань. Нині робоча група доопрацьовує цей етап. Всі дані  та напрацювання зафіксовані на електронній  он- лайн платформі, де відбувається опрацювання дерева цілей.

Збираємо ідеї мешканців!

Дуже важливо, щоб мешканці долучилися до формування Стратегії.

Адже вибір напряму розвитку є принципово важливим.  Дерево цілей буде  публічно обговорено через сторінку громади  у Фейсбуці. Також  кожен житель впродовж визначеного періоду часу може прийти у свою сільську раду та внести свої пропозиції.   Стратегія – це документ, який має бути реалізований, тому до кожної із цілей розробляються  пакети проектів для їх реалізації, описуються ресурси, які потрібні для цього, узгоджуються із цілями регіональної Стратегії Київської області і тільки тоді ми зрозуміємо як діяти і чи  можна розраховувати на підтримку  держави і донорів. Отже, якщо вам цікаво будувати свою громаду – долучайтеся! Зверніться у сільську раду,  поділіться своїм баченнями і бажаннями. Чекаємо вас!

Прес-центр АССОГУ